FAQ Zaloguj
Szukaj Profil
Użytkownicy Grupy
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Rejestracja
Konstal 102Na
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Forum www.kmtrojmiasto.fora.pl Strona Główna » Tramwaje. » Konstal 102Na
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
solaris2547
Konduktor



Dołączył: 10 Lis 2011
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/4

Skąd: rodzinne miasto gdańsk

 Post Wysłany: Czw 23:47, 10 Lis 2011    Temat postu: Konstal 102Na

Konstrukcja

Wagon typu 102Na jest zmodyfikowaną wersją tramwaju Konstal 102N, w której powrócono do kształtu ścian czołowych montowanych wcześniej w wozach Konstal 13N. Jest to wagon przegubowy, dwuczłonowy, sześcioosiowy, przystosowany do eksploatacji pojedynczo oraz w dwuwagonowych składach. Wagony 102Na są napędzane czterema silnikami umieszczonymi na pierwszym i trzecim wózku (po 2 na wózek), natomiast wózek środkowy jest toczny. Maksymalne przyspieszenie składu nieobciążonego wynosi 1 m/s², a maksymalna prędkość to około 55 km/h. Zastosowano rozruch oporowy.
Wersje[edytuj]

Oprócz normalnotorowej podstawowej wersji 102Na produkowano także wersję wąskotorową 102NaW. W dokumentacji fabrycznej opisana jest również odmiana 102Nb - charakteryzująca się brakiem gniazd sterowania ukrotnionego.

Dla Wrocławia wyprodukowano w roku 1973 wersję 102Nd, różniącą się przełączalnością silników trakcyjnych podczas rozruchu, nieprzystosowaniem do jazdy w trakcji ukrotnionej i drobnymi szczegółami konstrukcyjnymi (m.in. montaż wiązki przewodów elektrycznych na dachu oraz zastosowanie trójpłatowych drugich i trzecich drzwi).

Wąskotorową odmianą tramwaju 102Nd jest wagon 803N.

W Krakowie w latach 1983-1985 pięć wagonów 102Na przebudowano na doczepy czynne. Modernizacji poddano pojazdy, których przody zostały uszkodzone w wyniku wypadków. Przebudowane wagony oznaczono symbolem 102NaD. Kursowały wyłącznie w Krakowie.
Eksploatacja[edytuj]

Tramwaje 102 na eksploatowane były w większości miast Polski dysponujących komunikacją tramwajową, obecnie są wycofane z użycia. W GOP-ie wycofano je we wrześniu 2008, a w Poznaniu ostatni taki pojazd został przekwalifikowany na historyczny. Ostatnim miastem eksploatującym te tramwaje liniowo był Wrocław, gdzie ostatnią planową jazdę (na linii numer 20) tramwaj 102Na odbył 17 maja 2009 roku (był to wagon o numerze inwentarzowym 2009; obecnie "stodwójki" eksploatowane są jeszcze jako wagony awaryjne).

W 1974 w Krakowie, przy współpracy fachowców przedsiębiorstwa komunikacyjnego ze Szczecina, uruchomiono eksploatację wagonów 102Na w trakcji ukrotnionej. Później stosowano ją także w innych miastach (m.in. linie 0, 7, 15, 37 i 40 w GOP, linia nr 17 we Wrocławiu). Było to bardzo praktyczne rozwiązanie problemu stałego braku motorniczych z jakim przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce borykały się w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. Ostatnim miastem, w którym eksploatowano składy 102Na w ten sposób był Szczecin, w którym duża pojemność takiego składu była niezbędna do obsługi komunikacyjnej Cmentarza Centralnego w okresie dnia Wszystkich Świętych.

Wersje wąskotorowe 803N poddane zostały w Łodzi gruntownym modernizacjom. Wymieniona została struktura nośna pudeł i okna na podobne do stosowanych w wagonach 805. Sylwetka wagonu uległa modyfikacjom z kształtów obłych na kanciaste, a całość wyciszono. Wewnątrz zamontowano podwójne siedzenia pokryte materiałem oraz kabinę motorniczego, unowocześniono także wystrój wnętrza. W wyniku przebudowy liczba miejsc siedzących wzrosła z 30 do 44. Wersja zmodernizowana jest eksploatowana obecnie w Łodzi wyłącznie na liniach podmiejskich przez Międzygminną Komunikację Tramwajową. Tramwaje w wersji oryginalnej są natomiast użytkowane przez Tramwaje Podmiejskie.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Hotaru
Miłośnik Forum



Dołączył: 01 Lis 2011
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/4

Skąd: Gdańsk

 Post Wysłany: Pią 0:01, 11 Lis 2011    Temat postu:



Post został pochwalony 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
biskvp
Główny Administrator



Dołączył: 10 Sie 2011
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/4

Skąd: się biorą dzieci??

 Post Wysłany: Wto 0:13, 15 Lis 2011    Temat postu:

No proszę, bardzo ładne zdjęcie. Mr. Green

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Hotaru
Miłośnik Forum



Dołączył: 01 Lis 2011
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/4

Skąd: Gdańsk

 Post Wysłany: Wto 23:57, 15 Lis 2011    Temat postu:

A dziękuję. ;]

A proszę bez offtopu. Razz


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Hotaru
Miłośnik Forum



Dołączył: 01 Lis 2011
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/4

Skąd: Gdańsk

 Post Wysłany: Pią 19:20, 02 Gru 2011    Temat postu:

Jaki znowu offtop? To już nie można za pochwałę podziękować? ;p




Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jelczedes
Główny Administrator



Dołączył: 10 Sie 2011
Posty: 150
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/4

Skąd: Gdynia

 Post Wysłany: Pon 20:52, 20 Lut 2012    Temat postu:

Daruję db. posta. :p



Od tyłu. Mr. Green


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Forum www.kmtrojmiasto.fora.pl Strona Główna » Tramwaje. » Konstal 102Na
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Wszystkie czasy w strefie GMT + 3 Godziny
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group