Hotaru
Miłośnik Forum
Dołączył: 01 Lis 2011
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/4
Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 19:53, 02 Gru 2011 Temat postu: Konstal 105N |
|
|
Tramwaje typu 105N produkowane były w latach 1973-1979 przez chorzowskie zakłady Konstal. Wersję wąskotorową tych wagonów oznaczono jako 805N. Pierwsze 2 sztuki trafiły do Warszawy, następne 21 do Katowic, 7 do Poznania, 5 do Wrocławia.
W Gdańsku początek historii pierwszych "stopiątek", czy "szybkowców" (nazwa ze względu na charakterystyczne szybki pod przednią szybą i nad drzwiami) przypada na luty 1975r., kiedy to 6 wagonów, oznaczonych numerami od #06201 do #06205 (nie mylić z aktualnym #06205), weszło w skład taboru WPK Gdańsk. W maju '76 dostarczono 10 kolejnych wagonów - od #06206 do #06215.
Dostawy fabrycznie nowych wagonów zakończyły się w 1979r., jednak to nie oznaczało, że nie zawita do nas już ani jedna "stopiątka". W 1988r., w zamian za 102N i 102Na, do Gdańska przybyło 46 krakowskich 105N pochodzących z lat 1976-78. Niestety większość z "krakusów" została skasowana po kilkunastu latach eksploatacji.
Rok 1994 to początek przebudowy wagonów 105N na 105Na. Remonty wykonywano w warsztatach ZKM, ale też w ZNTK Gdańsk, ZUTiKT Chorzów, MZNT Kraków. Dodatkowo kilka lat później postanowiono wysłać kilka wozów na modernizację do RMT Protram we Wrocławiu. W 2000r. NG przeszedł skład #1300+1299+1309 (wagony te można poznać po charakterystycznych niebieskich szafkach aparaturowych), dwa lata później tego samego doczekały się składy #1226+1227, #1323+1324+1325 (1323 skasowany po zderzeniu z N8CNF #1115 w 2010r.) oraz #1273+1274 (skasowany po zderzeniu z cysterną w maju 2008r.). Wszystkie wagony dostały oznaczenie 105NCh (wagony prowadzące) i 105NChD (wagony doczepne, pozbawione kabiny motorniczego). W 2005r. ostatnie 105N - 1141, 1136'', 1205, 1233, 1238, 1259 i 1260 - zostały wysłane na NG do ZR Łódź. Tym samym zakończyła się eksploatacja tych tramwajów w ZKM Gdańsk.
Obecnie w Gdańsku można zobaczyć tylko jeden wagon pochodzący z pierwszej dostawy 105N - jest to wagon #1204, jeżdżący dziś w składzie z #1215. Zachowano też dwa inne wozy tego typu - #9003 i #9005 ("pick-up"), będące wagonami technicznymi. Do stycznia 2010r. na stanie ZKM był również 105N #5001 - pierwszy wagon składu nauki jazdy, jeden z tramwajów sprowadzonych w 1988r. z Krakowa. Został on skasowany, a drugi wagon "L-ki" - odrestaurowany w 2005r. #06205, dawniej #1234 - pokazuje się w mieście na wynajmach bądź przejazdach okolicznościowych organizowanych przez ZKM.
Post został pochwalony 0 razy
|
|